item x17

Trainers

item x1

Loslaten

aarde

Stress

item 18

Piekeren

Volgens Jon Kabat-Zinn, betekend mindfulness "aandacht op een bepaalde manier". "Met opzet, in het huidige moment, en niet oordelend".

Mindfulness beoefenaars leren je om je aandacht doelgericht te besteden. Je leert dit door het beoefenen van speciaal ontwikkelde mindfulness meditatie oefeningen. Je leert bijvoorbeeld hoe je kunt vertragen of hoe je kunt stoppen met denken. Je leert het huidige moment ervaren zoals het werkelijk is.

Alledaagse gedachten spinnen maar rond in je hoofd. Op zich is daar niets mis mee. Het is wat de hersenen doen. Hoe we reageren op onze gedachten is waar het echt om draait.

Als we gaan nadenken over de gedachte in je hoofd brengt hij je weg van het huidige moment. Als je de gedachte gewoon erkent en laat gaan, zonder te oordelen behoud je de focus op het huidige moment.

Hoe meer je dit oefent hoe eenvoudiger het wordt.

Door te leren om het huidige moment te ervaren zoals het is, ontwikkelen we het vermogen om weg te stappen van gewone, vaak onbewuste emotionele en fysiologische reacties op dagelijkse gebeurtenissen. Je ziet dingen zoals ze werkelijk zijn en je reageert verstandig in plaats van op de automatische piloot.


dauw-blad.jpg

Tips