Iedereen heeft wel eens gehoord over yoga. Maar wist je ook dat er binnen de yoga allerlei verschillende vormen van yoga zijn? Interessant wellicht om je eens te verdiepen welke vormen van yoga er zijn. Welke yoga past bij jou? 

 

Hatha yoga

Wellicht voor de meeste mensen is Hatha yoga de meest bekende vorm van yoga. Dit is ook niet vreemd, want deze vorm van yoga is 1 van de eerste vormen van yoga die in Nederland is geintroduceerd en vormt zo'n beetje de basis van alle andere vormen van yoga. 

'Ha'  betekend zon en 'Tha'  betekend maan. De zon en maan zijn in yoga twee tegenstrijdigheden. Zon betekend actie,vurig, mannelijk en maan betekent verinnerlijking, kalmerend, vrouwelijk. Binnen de Hatha yoga is juist de verbinding tussen lichaam en geest belangrijk. Je probeert een balans te creeeren tussen je lichaam en ademhaling. De verbinding van lichaam en geest voer je uit door verschillende yogaoefeningen (assana) samen te brengen met ademhalingsoefingen (pranayama).

Hatha yoga wordt gezien als een relatief rustige vorm van yoga. Dit komt mede doordat de verschilllende assana's vaak langer worden aangehouden van bij andere vormen van yoga. Daarnaast is het ook gebruikelijk dat een docent geen assana's corrigeert, maar alleen richting, energie en aanwijzingen geeft tijdens een yoga les.

 

Yin yoga

Yin yoga is ontwikkeld als de rustige tegenhanger van andere vormen van Yang yoga, welke actiever zijn. Voorbeelden van Yang yoga zijn Ashtanga en Power yoga. Kenmerkend voor Yin yoga is dat assana's langere tijd worden aangehouden, rond de 3 tot 5 minuten. Yin Yoga richt zich op je bindweefsel en je gewrichten, waarbij Yang yoga zich richt op je spieren. Doordat de assana bij Yin yoga langere tijd wordt vastgehouden wordt het bindweefsel gerekt en gehydrateerd en worden je gewrichten soepel. De houdingen bij Yin yoga worden vaak liggend of zittend uitgevoerd. Ook wordt Yin yoga vaak gedaan in combinatie met Yang yoga.

 

Ashtanga yoga

Dit is een vorm van Yang yoga, ook wel actieve yoga. Ashtanga yoga kenmerkt zich door een dynamische uitvoering van een vaste serie bewegingen. Deze bewegingen worden vloeiend aan elkaar verbonden. Een belangrijk onderdeel en kenmerk van Ashtanga yoga is een speciale ademhalingstechniek de Ujjayi genaamd. Deze techniek intensiveert je lichaamsstromen en wamt het lichaam op waardoor je zult gaan transpireren en zo je lichaam zuivert. Ook is er aandacht voor drishti, het punt waar je heen kijkt. Om Ashtanga yoga te leren, wordt Ashtanga Mysore. Tijdens deze lessen zal je niet ineens de hele serie assana's leren, maar pas wanneer je docent denkt dat je er klaar voor bent, zul je een volgende assana uit de serie bij leren. Tot je uiteindelijk de hele serie assana's hebt geleerd. Een andere vorm om Ashtanga yoga onder de knie te krijgen heet Ashtanga Led. Hier zal je docent je begeleiden door instructies te geven over de assana's die behoren tot de Ashtanga yoga. Het is gebruikelijk om tijdens deze lessen maar een deel van de assana's uit te voeren, en kwart of een helft bijvoorbeeld. 

 

Power yoga

Eigenlijk lijkt Power yoga veel op Ashtanga yoga, het enige verschil is dat bij Power yoga een aantal bewegingen worden weggelaten uit de serie bewegingen die horen bij Ashtanga yoga. Wel worden de bewegingen geinspireerd op de bewegingen uit Ashtanga yoga. Power yoga is een vrij intensieve vorm van yoga welke de mensen die yoga als te zweverig ervaren wellicht zal aanspreken. Bij Power yoga draait het niet zoals de naam doet vermoeden alleen om kracht, maar ook om flexibiliteit en uitdaging.

 

Vinyasa yoga

Deze vorm van Yang yoga is ook geinspireerd op Ashtanga yoga. Het heeft dezelfde dynamiek. Alle assana's worden in een flow uitgevoerd. In tegenstelling tot Ashtanga yoga heeft Vinyasa yoga geen vaste volgorde assana's. De ademhaling staat centraal. De bewegingen worden als het ware in een vloeiende beweging uitgevoerd waardoor deze vorm van yoga al snel imponeert als een dans. Doordat de focus op je ademhaling ligt is dit een vrij meditatieve vorm van yoga.

 

Bikram yoga

Bikram yoga wordt gegeven in een tot minimaal 40 graden verwarmde studio. Het is een zeer intensieve dynamische vorm van yoga. De les duurt gemiddeld anderhalf uur en bestaat een 26 houdingen welk in 2 reeksen herhaald worden. Deze vorm van yoga is niet geshikt voor mensen met een hoge bloeddruk of hartproblemen.  Omdat Bikram yoga is gepattenteerd, is Hot yoga een verzamelnaam geworden voor alle dynamische vormen van yoga welke worden gegeven bij een temperatuur hoger dan 35 graden.

 

Yoga Nidra

Dit is de meest rustige vorm van yoga en wordt altijd liggend uitgevoerd. Nidra betekent slaap. Maar eigenlijk probeer je met deze vorm van yoga een zo diep mogelijke ontspanning te bereiken bij een volledig bewustzijn. Er horen bij deze vorm van yoga geen assana's, maar je kunt het ook niet scharen onder pure meditatie. Bij Yoga Nidra gaat aandacht uit naar visualisaties, ademhaling en een bodyscan. Een manier om een staat van Yoga Nidra te bereiken is door Shavasana. Dit is een assana met als doel het lichaam en de geest stil te laten zijn. Shavasana is ook wel bekend als Corps Pose.

 

Kundalini yoga

Anders dan bij de meeste yoga vormen, draait het bij Kundalini yoga niet om assana's, maar om ademhalingstechnieken, mantra's en meditatie. Deze yogastijl heeft als doel om energie op te wekken. Meditatie, fysieke oefeningen, ademhaling en mantra worden samengebracht. De oefeningen bij Kundalini yoga worden herhaald waardoor dit een vrij meditatieve vorm van yoga is. Kundalini yoga is onlosmakelijk verbonden met kriya's. Dit zijn oefeningen samengesteld uit houdingen( assana), ademhalingstechnieken (pranayam) en eventuele mantra's, focus van de ogen en body locks (bandhas). Elke kriya heeft een ander doel. Door kriya's herhaaldelijk uit te voeren zal er verandering optreden in lichaam, geest en spiritualiteit.

 

 

"You can't stop the waves, but you can learn to surf"

Kabat-Zinn 2004