De training Mindfulness is een bewustzijnstraining waarbij oosterse meditatietechnieken en westerse psychologie samenkomen en elkaar versterken. Stapsgewijs, leer je door bewegings-oefeningen, meditatie en reflectie-oefeningen, je aandacht te richten op wat zich in het hier-en-nu aan je voordoet.

Mindfulness training is geschikt voor als je je gemakkelijker wilt ontspannen, bewuster wilt leven met een milde blik en/of anders om wilt gaan met fysieke pijn. De training is eveneens geschikt als je wilt leren stress of somberheid beter op te vangen en/of beter je grenzen in  lichamelijk en geestelijk opzicht in de gaten wilt leren houden. Mindfulness is toepasbaar en effectief in een grte verscheidenheid aan situaties.

Mindfulness is een zinvolle toevoeging aan het repertoire van de cognitieve gedragstherapie.
Mindfulness betekent je aandacht doelbewust richten op je ervaring van dit moment, zonder erover te oordelen. Het gaat over een manier van ‘zijn’ waarbij je open en bewust in het leven staat. Mindfulness kan helpen om een andere houding tegenover (psychische) problemen te ontwikkelen. Het is gebleken effectief bij somberheid en depressieve gevoelens, werkstress en burn out, piekeren, angst en spanning en chronische pijn.

Mindfulness heeft 2 belangrijke componenten: ten eerste het trainen van de aandacht,het herkennen van wat er op elk moment in je gedachten, je lichaam en je stemming gebeurt. Ten tweede het ontwikkelen van een nieuwsgierige en accepterende houding tegenover je ervaringen.Er ontstaat een mildere houding.

Mindfulness laat zich omschrijven als “het doelbewust met aandacht aanwezig zijn bij dat wat zich voordoet op dit moment”. Het behelst het richten van de aandacht op gedachten, gevoelens en/of lichaamssensaties terwijl die
plaatsvinden, met een nieuwsgierige en accepterende houding.

Door jezelf stil te zetten en oordeelvrij waar te nemen wat er op dit moment is, kortom door mindfulness toe te passen, kun je gewoontepatronen bij jezelf gaan herkennen. Gewoontepatronen die als het ware je manier van reageren
voorschrijven. Veel van die manieren voelen weliswaar vertrouwd aan, maar kunnen ondermijnend zijn voor jezelf en in het contact met anderen. Door aandachtig te zijn komt er ruimte om keuzes te maken hoe je werkelijk wilt reageren op de uitdagingen van het leven. Leven in plaats van geleefd worden. Het vermogen tot het richten van de aandacht heb je al in je. Je hoeft het alleen maar (verder) te ontwikkelen.
Een krachtig tegengif tegen alle tot gewoonte geworden (zelf)veroordelingen is compassie. Ieder van ons heeft ook het vermogen in zich om mild en vriendelijk voor zichzelf en de ander te zijn. Ook dit kun je verder ontwikkelen.

Mindfulness helpt mensen al ruim 30 jaar met het leren omgaan met verschillende soorten klachten en aandoeningen:

Stress: bijvoorbeeld door werk, gezin, ziekte, ouderdom, rouw, onzekerheid over de toekomst, het gevoel dat je geen controle meer hebt over je eigen leven.
Medische aandoeningen: zoals bijvoorbeeld chronische ziekten, pijn, hoge bloeddruk, (vermoeidheid na) kanker, fibromyalgie, huidaandoeningen en het chronisch vermoeidheid syndroom.
Psychische problemen: angst- en paniek stoornissen, depressie, slaapproblemen.
Preventie en bevordering van welzijn: waaronder het bevorderen van je geestelijke en lichamelijke gezondheid, het ontwikkelen van vaardigheden om beter voor jezelf te zorgen (beter je grenzen aan te kunnen geven), het ontwikkelen van een betere balans tussen energiegevers en energievragers.

Helma Ton is iemand die mensen ondersteunt bij het afstoffen van hun zintuigen. Uitnodigt om ook naar de eigen manier van redeneren en reageren te kijken. Daar zijn mooie woorden voor: polyparadigmatisch denken bijvoorbeeld. Bewust schakelen tussen meerdere varianten om tegen iets aan te kijken. En ook: de bovenkamer laten luisteren naar de binnenkamer. Dat geeft ruimte.
Op Amsterdam-IJburg begeleid ik de klassieke achtweekse Mindfulness-trainingen (Mindfulness Based Stress Reduction) en de achtweekse Compassie-training (Mindfulness Based Compassionate Living). Vaak in groepen, soms coach ik mensen individueel.
Mijn doelgroep? Mensen die bij zichzelf denken: ‘als dit zo doorgaat, gaat het een keer fout’.
‘Aandacht’ is niet alleen een persoonlijke kwaliteit, maar ook een graadmeter van de kwaliteit van een organisatie. Persoonlijke Ontwikkeling en Organisatie Ontwikkeling staan niet los van elkaar. Vandaar dat ik graag samenwerk in trajecten waarin die twee werelden elkaar raken. Zo ben ik o.a. lid van het Netwerk van De Limes | Nieuw Rijnlands Organiseren. Als coach begeleid ik locatiemanagers en directeur-bestuurders in de Zorg bij hun traject naar rijnlands, zelfsturende teams. ‘Wanneer aandacht voor het primaire proces werkelijk meer is dan een reeks letters ontstaat iets moois.’

AandachtsPunt is een praktijk voor persoonlijke ontwikkeling. Door met aandacht naar jezelf te kijken en je bewust te worden van je wensen, behoeften en belemmeringen kun je obstakels overwinnen en meer plezier beleven aan de dingen die je doet.
Bij AandachtsPunt kun je terecht met somberheidsklachten, stress, burn-out, (faal)angst, gebrek aan zelfvertrouwen en assertiviteitsproblemen. Maar ook als je last hebt van rusteloosheid omdat je niet goed weet wat je werkelijk wil in je leven, kan AandachtsPunt je helpen.
Begeleiding vindt plaats middels coachingsgesprekken en/of mindfulnesstrainingen. Deze begeleidingsvormen worden zowel individueel als in groepsverband aangeboden.

Mindfulness kan licht werpen op wat er achter gedachten zit. Het betekent 'tegenwoordigheid van geest' of 'er helemaal bij zijn.'
Wanneer momenten van mindfulness elkaar gaan opvolgen, kan er een krachtige concentratie ontstaan.
Die geeft een gevoel van veiligheid, rust, harmonie, tevredenheid, helderheid, vastberadenheid en kracht. We kunnen beter omgaan met pijn en stress. De intuïtie wordt scherper.

Mindfulness kan licht werpen op wat er achter gedachten zit. Het betekent 'tegenwoordigheid van geest' of 'er helemaal bij zijn.'
Wanneer momenten van mindfulness elkaar gaan opvolgen, kan er een krachtige concentratie ontstaan.
Die geeft een gevoel van veiligheid, rust, harmonie, tevredenheid, helderheid, vastberadenheid en kracht. We kunnen beter omgaan met pijn en stress. De intuïtie wordt scherper.

In de 8 weekse mindfulness training leer je met behulp van meditatie en bewegings oefeningen je lichamelijke sensaties, je gedachten en emoties te observeren en te aanvaarden. Door te leren loslaten ontstaat er ruimte waardoor je zachter met meer ruimte met de situatie kunt zijn. Signalen die eerder betekenis krijgen en waar je zelf meer de grens in ontdekt.

In de training oefen je met de houdingskwaliteiten: niet oordelen, geduld, frisse blik, vertrouwen, niet streven, aanvaarding en loslaten.

Dit ondersteunt bij het oefenen en in het omgaan met moeilijke momenten.

Therapie, Aandacht Training, Geestelijk Werk in Arnhem

Akker, praktijk voor fundamentele gezondheid: stressreductie door aandachttraining, leert aanraken en loslaten, elk moment opnieuw, elk moment fris. Psychologenpraktijk Akker biedt individuele psychotherapie, geestelijk werk/lifecoaching en mindfulness training, zowel individueel als groepsgewijs (2-8 mensen). Specialisatie praktijk: werkt meestal mindfulness based en combitrajecten individuele therapie met Marianne Bots, gz-psycholoog en 8 weekse mindfulness training - ook- individueel met Lisette van Ardenne. Diverse vergoedingsmogelijkheden bij zorgverzekeraars en vrijgesteld van BTW voor werkgevers.


Continuiteit in mindfulness groeps beoefening door regelmatige oefendagen en jaarlijkse vervolgtrainingen.

De enige manier om te komen waar je wilt zijn,
is te zijn waar je bent. Anna Vali

Dit vormt de kern van het aanbod van Alive and Kicking.
Ik verzorg professionele mindfulness-en heartfulnesstrainingen, mindful coaching, workshops en stiltewandelingen in Groningen. Door mindfulness te beoefenen, ervaar je meer rust en tevredenheid in jezelf. Je ontwikkelt veerkracht om met moeilijke situaties om te gaan.
Heartfulness, de essentie van mindfulness, leert je om milder te zijn naar jezelf en anderen. Leven vanuit je hart en je hoofd met beide benen op de grond.