Voel je altijd goed door je leven mindful in te richten met de volgende tips.


Leef in het NU


Let eens op de manier van handelen van jonge kinderen of dieren. Ze zijn enorm verbonden met wat er gaande is in het nu. Zo zal geen enkele hond zorgen maken over de blik die hij kreeg van de buurman afgelopen donderdag. Neem je voor om met dezelfde nieuwsgierigheid te leven zoals kinderen en dieren doen. Ontdek alles met kinderlijke verwondering, en laat de ervaring niets meer zijn dan dat wat ze op dat moment is.

Beoefen Yoga


Yoga is als meditatie voor het lichaam. Via yoga ankeren we het lichaam in het heden. Het bewustzijn is zich enkel gericht op de veranderingen in het lichaam op dat moment. Een bijzonder nuttig paradigma voor degenen die worstelen met angst of depressie is een uitdagende pose vast te houden en om aandacht te vragen voor het ongemak. Bij angst of depressie vresen we dat het nooit zal eindigen. Uitdagende poses leren ons om de uitdaging aan te gaan en te vertrouwen dat het net als iets anders zal doorgaan en dat de pijn zal verdwijnen.

Eet met aandacht


Eet met aandacht. Wanneer was de laatste keer dat je ging zitten voor een maaltijd en dat je echt genoten hebt van de smaak, textuur, geur, en de presentatie van je eten? Eten met aandacht betekent aandacht voor onze vijf zintuigen in combinatie met vertraging. Kijk, ruiken, ontdek, voel, neem een kleine hap, kauw, proef, geniet en slik. Daag jezelf uit om een ​​maaltijd met aandacht te eten.

Bewuste douche


Neem een bewust douche. De activiteiten die we uitvoeren op een dagelijkse basis, zoals douchen, zijn vaak de meest hersenloze omdat we dit op de automatische piloot uitvoeren. Maar deze activiteiten dienen als prachtige kansen om te focussen op aandacht. De volgende keer dat je in de douche staat, focus je jezelf op het water op je huid. Wat is de temperatuur? Hoe is de druk? Gebruik je gevoel van geur te genieten van de geur van je shampoo of body wash. Wees je bewust van wat je op dat moment aan het doen bent. Merk op hoe deze ervaring afwijkt van je gebruikelijke routine.

Bewust luisteren


Oefenen om bewust te luisteren. Wat betekent het om aandachtig te luisteren? Het betekent om te luisteren, gewoon luisteren, zonder oordeel en zonder voorbereiding of na te denken over je eigen reactie of mening. In plaats daarvan luister je gewoon en laat je de persoon de ruimte om ideeën en gevoelens te uiten. Niet onderbreken, geef geen emning. Laat ook niet weten of je het eens of oneens bent. Besluit om je niet te hechten aan wat de andere persoon uitdrukt. De eenvoudige praktijk van het aandachtig luisteren kan relaties aanzienlijk verbeteren.


Laatste blog

Uitgelicht

kids en aandacht mindfulness voor kinderen

 

Geef wat je wilt ontvangen”                                                     

Na een mindfulness training tijdens mijn werk als ambulant begeleider bij Heliomare onderwijs en een aantal jaren mindful - en deugdenyoga vond ik het tijd om te geven wat ik zelf ontvangen heb. Ook als consulent passend onderwijs kreeg ik regelmatig de vraag of er een training bestond voor stress in basisschool groepen, bij kinderen en hun leerkrachten. Die training is er: Mindfulness voor kinderen! Ik heb mijn baan opgezegd en ben de opleiding tot Mindfulkids trainer gaan volgen bij Centrum voor Mindfulness in Amsterdam.

Belangrijk vind ik de 7 principes van mindfulness: Mildheid, geduld, frisse blik, vertrouwen, niet-streven, loslaten, acceptatie.

Naar de website

item 13

Meditatie oefeningen

about 3

Blog

klok.jpg

Mindfulness in de praktijk