Mindfulness meditatie wordt de laatste jaren steeds populairder. Zo wordt het bijvoorbeeld gebruikt om soldaten te helpen omgaan met post-traumatische stress, om schoolkinderen te helpen met concentratie moeilijkheden maar vooral ook om stress te verminderen in tal van situaties. In onze snelle maatschappij wordt mindfulness gebruikt om even los te komen van hectische leven. De toepassing van mindfulness is divers, maar het gaat in principe allemaal terug naar boeddhistische bewustwording technieken.

Bij mindfulness zul je snel denken aan een in oranje geklede monnik met een geschoren hoofd. Niets is echter minder waar. Tegenwoordig is de gemiddelde mindfulness beoefenaar een modern iemand die mediteert om bijvoorbeeld de efficentie op het werk te verhogen. Wanneer een dergelijke buitenlandse stroming mainstream wordt ontstaat er verwarring. In dit artikel vind je de vier meest voorkomende misverstanden over mindfulness.

Misverstand 1: Alle boeddhisten beoefenen mindfulness meditatie.

Het boeddhisme staat voor veel Nederlanders gelijk aan mindfulness. Velen suggereren dat mindfulness de kern is van het boeddhisme. Dit is echter niet waar. De meerderheid van de boeddhisten mediteren echter niet of niet regelmatig.

Mindfulness en dergelijke vormen van meditatie zijn van oudsher het domein van gewijde monniken en nonnen. Zelfs voor de monniken en nonnen is meditatie vaak een marginale activiteit. Meditatie werd en wordt met de grootste eer gereserveerd voor geleerden en rituele specialisten.

Misverstand 2: Mindfulness is altijd goed voor je.

Mindfulness wordt verkocht aan het Nederlandse publiek met als belangrijkste argument de geestelijke en lichamelijke voordelen voor je gezondheid, met inbegrip van het verminderen van stress. Maar wat er niet bij wordt verteld is dat meditatie gevaarlijk kan zijn voor je psyche en dat het lichamelijke gevolgen kan hebben.

Traditionele boeddhistische verhalen vertellen in overvloed over ervaringen waar de mediterende wordt overgenomen door kwade geesten. Ook zijn er gevallen bekend waar patienten hallucineren, depressief worden of andere psychische trauma's ervaren. Oefenen onder begeleiding van een opgeleide instructeur kan helpen deze risico's te verminderen.

Misverstand 3: Mindfulness gebruiken om je zelf te verbeteren

Een van de trends in mindfulness is dat meditatie wordt toegepast om specifieke dagelijkse activiteiten te verbeteren. Vaak wordt het idee gegeven dat mindfulness gebruikt kan worden om bijvoorbeeld seksueel misfunctioneren te overwinnen of het plezier van geslachtsgemeenschap te verhogen.

In de boeddhistische geschiedenis, werd mindfulness echter vooral gebruikt om je los te maken van verlangen en te komen tot het nirvana.

Mythe 4: Alle mindfulness beoefenaars zijn boeddhist.

Boeddhisme gaf ons mindfulness, maar de meeste Nederlanders die enige ervaring hebben met mindfulness zijn geen boeddisten. Er zijn grote en groeiende aantallen van christenen, joden, moslims, atheisten en anderen die betrokken zijn bij mindfulness. Voor een deel komt dit doordat mindfulness wordt bevorderd door wetenschappers, artsen en psychologen.


Laatste blog

Uitgelicht

kids en aandacht mindfulness voor kinderen

 

Geef wat je wilt ontvangen”                                                     

Na een mindfulness training tijdens mijn werk als ambulant begeleider bij Heliomare onderwijs en een aantal jaren mindful - en deugdenyoga vond ik het tijd om te geven wat ik zelf ontvangen heb. Ook als consulent passend onderwijs kreeg ik regelmatig de vraag of er een training bestond voor stress in basisschool groepen, bij kinderen en hun leerkrachten. Die training is er: Mindfulness voor kinderen! Ik heb mijn baan opgezegd en ben de opleiding tot Mindfulkids trainer gaan volgen bij Centrum voor Mindfulness in Amsterdam.

Belangrijk vind ik de 7 principes van mindfulness: Mildheid, geduld, frisse blik, vertrouwen, niet-streven, loslaten, acceptatie.

Naar de website

item 13

Meditatie oefeningen

about 3

Blog

buddah-beeld.jpg

Mindfulness in de praktijk