Onlangs is aangetoond dat de grootte en kleur van een bord, de vorm van een glas, de achtergrondmuziek en sfeerverlichting invloed hebben op de manier hoe we smaak waarnemen. Uit een nieuwe studie aan de universiteit van Oxford blijkt dat zelfs de kleinste details details zoals vorken, messen en lepels je gevoel van waarneming bij het eten beinvloeden. Het gaat zowel om de consumptie zelf als de mate van tevredenheid. Eet dus met aandacht en kies ook bewust de gebruiksvoorwerpen voor tijdens de maaltijd. Het kiezen van een onbekende vork of eten met behulp van eetstokjes kan het verbruik vertragen en geeft ons de tijd om betere keuzes te maken. Het verhoogt daarnaast ook nog eens ons bewustzijn van wat we eten. De verwachtingen die we van voedsel hebben zijn allen gebaseerd op eerdere ervaringen. Gooi deze aannames overhoop door onbekende elementen toe te voegen. Het kan je bewustzijn en de tevredenheid over een bepaalde maaltijd of snack verhogen. Zelfs als het eten hetzelfde blijft.


Laatste blog

Uitgelicht

kids en aandacht mindfulness voor kinderen

 

Geef wat je wilt ontvangen”                                                     

Na een mindfulness training tijdens mijn werk als ambulant begeleider bij Heliomare onderwijs en een aantal jaren mindful - en deugdenyoga vond ik het tijd om te geven wat ik zelf ontvangen heb. Ook als consulent passend onderwijs kreeg ik regelmatig de vraag of er een training bestond voor stress in basisschool groepen, bij kinderen en hun leerkrachten. Die training is er: Mindfulness voor kinderen! Ik heb mijn baan opgezegd en ben de opleiding tot Mindfulkids trainer gaan volgen bij Centrum voor Mindfulness in Amsterdam.

Belangrijk vind ik de 7 principes van mindfulness: Mildheid, geduld, frisse blik, vertrouwen, niet-streven, loslaten, acceptatie.

Naar de website

item 13

Meditatie oefeningen

about 3

Blog

blauwe-boom.jpg

Mindfulness in de praktijk