Deze eenvoudige meditatietechnieken zijn ontworpen om je de basis over hoe je kunt mediteren te leren. Deze eenvoudige meditatietechnieken helpen je op weg en zijn een uitstekend start voor als je wilt beginnen met mediteren.

Zie deze eenvoudige meditatie technieken als een "hoe te mediteren voor beginners" gids. De instructies zijn bedoeld om je alle informatie te geven die je nodig hebt om te beginnen met mediteren. In feite kan je nu direct beginnen met mediteren! Het lezen van deze meditatie methoden zal slechts een paar minuten in beslag nemen.

Creeer een ruimte om te mediteren


Zoek een rustige plek waar je niet gestoord worden gedurende ten minste 20 minuten. Zorg ervoor dat het warm genoeg is en dat je lekker en comfortabel zit. Probeer alle bronnen van geluid en afleiding te minimaliseren. Zet je telefoon uit!

Zittend mediteren


Het is beter om zittend te mediteren. Als je gaat liggen is het te makkelijk om in slaap te vallen. Ga zitten met een rechte rug. Op die manier zul je in staat zijn om je geest gemakkelijker te richten. Zorg ervoor dat je comfortabel zit. Belast jezelf niet.

Hoe lang mediteren?


Haal een paar keer diep adem terwijl je jezelf voorbereid om gedurende een periode van 20 minuten te mediteren. Twintig minuten lijkt lange, maar het is belangrijk dat je dit vol houdt.

Observeer je ademhaling


Sluit je ogen en let op je ademhaling. Probeer niet om je ademhaling te controleren. Let op het rustige ritme waarmee je in – en uitademt. Dit is je enige taak voor de komende 20 minuten. Rustig zitten en ademen. Probeer niet om je gedachten te stoppen. Merk op dat ze er zijn en laat ze vervolgens weer gaan. Tijdens een meditatie is het onvermijdelijk dat je gedachten komen en gaan. Dit is volkomen normaal. Elke keer dat je merkt dat je gedachten afdwalen breng je je aandacht terug naar je ademhaling. In en uit, in en uit.

Herhalen van een mantra


Als alternatief voor het focussen op je ademhaling, kan je ervoor kiezen om je aandacht te richten op een "mantra". Een mantra is een woord of zin die je in gedachten herhaalt. Denk bijvoorbeeld aan een woord als "ontspan" of een zin zoals "ik ben ontspannen". Herhaal de mantra langzaam en rustig in je hoofd of als je merkt dat je bent afgeleid door andere gedachten. Iedere keer als je ze opmerkt brengt je je gedachten terug naar de mantra. Forceer je niet te concentreren op de mantra, maar herhaal het rustig en kalm

Het beëindigen van een meditatie


Wanneer je meditatie voorbij is sta je niet direct op, maar blijf je minstens een paar minuten zitten om je lichaam en geest terug te laten keren naar een normale waaktoestand.

Advies voor de dwalende geest!


Het is volkomen normaal dat je gedachten afdwalen tijdens de meditatie. Het zal een beetje oefening baren voordat je in staat om deze echt "uit te schakelen".

Hoe vaak mediteren?


Het is het beste om twee keer per dag te mediteren. Bijvoorbeeld een keer in de ochtend en een keer in de avond. Neem als basis dat een sessie 20 minuten duurt. Het is slechts een aanbeveling en iedere meditatie is beter dan niets! Als je bijvoorbeeld kiest voor sessie per dag dan zul je nog steeds veel vooruitgang boeken.

Deze eenvoudige meditatietechnieken zijn slechts een inleiding over hoe te mediteren, maar ze zijn genoeg als basis vooreen veilige en prettige start.


Laatste blog

Uitgelicht

kids en aandacht mindfulness voor kinderen

 

Geef wat je wilt ontvangen”                                                     

Na een mindfulness training tijdens mijn werk als ambulant begeleider bij Heliomare onderwijs en een aantal jaren mindful - en deugdenyoga vond ik het tijd om te geven wat ik zelf ontvangen heb. Ook als consulent passend onderwijs kreeg ik regelmatig de vraag of er een training bestond voor stress in basisschool groepen, bij kinderen en hun leerkrachten. Die training is er: Mindfulness voor kinderen! Ik heb mijn baan opgezegd en ben de opleiding tot Mindfulkids trainer gaan volgen bij Centrum voor Mindfulness in Amsterdam.

Belangrijk vind ik de 7 principes van mindfulness: Mildheid, geduld, frisse blik, vertrouwen, niet-streven, loslaten, acceptatie.

Naar de website

item 13

Meditatie oefeningen

about 3

Blog

groen-blad.jpg

Mindfulness in de praktijk