Stress is noodzakelijk voor het leven. Je hebt vormen van stress nodig voor creativiteit, leren en je eigen voortbestaan. Stress is alleen schadelijk wanneer je er door wordt overweldigd en het je gezonde toestand van evenwicht onderbreekt. Dit evenwicht moet er voor zorgen dat je zenuwstelsel in balans blijft.

Helaas is overweldigende spanning een steeds terugkerend kenmerk van het hedendaagse leven. Wanneer stressoren je zenuwstelsel uit balans gooien, kunnen ontspanningstechnieken dit terugbrengen tot een evenwichtige toestand. Dit werkt door het produceren van de ontspanning reactie, een toestand van diepe rust, de tegenpool van de reactie op stress.

Wanneer spanning je zenuwstelsel overdondert wordt je lichaam overspoeld met chemische stoffen die u voorbereiden op 'vechten of vluchten'. De reactie op stress kan levensreddend zijn in noodsituaties, wanneer je het juist nodig hebt om snel te handelen. Het is echter niet goed voor je lichaam als het voortdurend is geactiveerd door de stress van het dagelijkse leven. De ontspanning reactie zet de rem op deze verhoogde staat van paraatheid en brengt je lichaam en geest weer in een staat van evenwicht.

Het produceren van de ontspanning reactie


Een verscheidenheid van verschillende ontspanningstechnieken kan je helpen het zenuwstelsel weer in balans te brengen door het produceren van de ontspanning reactie. De ontspanning reactie wordt niet gecreeerd door op de bank te liggen of te slapen. Het is een een mentaal actief proces dat het lichaam laat ontspannen, rusten, concentreren.

Het leren van de basisprincipes van deze ontspanningstechnieken is niet moeilijk. De meeste stress-experts raden minstens 10 tot 20 minuten per dag aan. Veel van deze technieken kunnen worden opgenomen in je bestaande dagelijkse-schema. Zittend achter je bureau, tijdens de lunch of in de trein.

Wat is de beste ontspanningstechniek voor jou


Er is geen unieke ontspanningstechniek die het beste is voor iedereen. Bij het kiezen van een ontspanningstechniek moet je rekening houden met je eigen specifieke wensen, voorkeuren, en conditie. In veel gevallen kan het zijn dat afwisseling of het combineren van verschillende technieken je beter gemotiveerd houden. Zo zal u gemotiveerd blijven en dat zal u voorzien van de beste resultaten.


0
0
0
s2sdefault