Piekeren en je zorgen over maken wat er mogelijk zou kunnen gebeuren brengt de nodige stress met zich mee. Je kwelt jezelf onnodig omdat je druk maakt over wat er eventueel zou kunnen gebeuren. Het piekeren kan zelfs een gewoonte worden als je niet uitkijkt.

Waarom hebben we zo veel zorgen?

Misschien heeft het te maken met dat de zorgen soms terecht zijn en dat er daadwerkelijk af en toe een keer iets is uitgekomen. Die ene gebeurtenis manifesteert zich in je onderbewuste, en de zorgen verschijnen automatisch als je een risico of een potentieel gevaar tegenkomt.

Misschien is het goed om ook eens stil te staan bij alle andere keren heb je het ergste gevreesd en dat er niets is gebeurt. Denk aan alle keren dat dingen gewoon goed waren of positief zijn uitgevallen. Als je er goed over na denkt dan zou je je kunnen realiseren dat het vaak best meevalt.

De Mindfulness benadering

Zorgen zijn een essentieel onderdeel van het leven, en een beetje zorgen en angst voor grote veranderingen kunnen zelfs op een positieve manier bijdragen aan je leven. Denk bijvoorbeeld aan adrenaline of de versnelling van je hartslag.

Het is ook heel logich dat je je zorgen maakt over iemand die ziek is of over de mensen die we liefhebben. Maar zelfs dan, biedt overmatig piekeren nooit een oplossing. Het tilt je niet uit de gevarenzone en het zal de situatie niet verbeteren. Verontrustende gedachten helpen je niet om dingen duidelijker te zien. Ook dragen ze niet bij aan het plannen van een strategie om ze te bestrijden.

Tijd om te stoppen met piekeren

Zorgen zullen alleen maar leiden tot irrationele beslissingen omdat ze niet worden genomen op basis van de realiteit. Het gaat om altijd om dingen die niet gebeurd zijn en waarschijnlijk niet zullen gaan gebeuren.


Laatste blog

Uitgelicht

kids en aandacht mindfulness voor kinderen

 

Geef wat je wilt ontvangen”                                                     

Na een mindfulness training tijdens mijn werk als ambulant begeleider bij Heliomare onderwijs en een aantal jaren mindful - en deugdenyoga vond ik het tijd om te geven wat ik zelf ontvangen heb. Ook als consulent passend onderwijs kreeg ik regelmatig de vraag of er een training bestond voor stress in basisschool groepen, bij kinderen en hun leerkrachten. Die training is er: Mindfulness voor kinderen! Ik heb mijn baan opgezegd en ben de opleiding tot Mindfulkids trainer gaan volgen bij Centrum voor Mindfulness in Amsterdam.

Belangrijk vind ik de 7 principes van mindfulness: Mildheid, geduld, frisse blik, vertrouwen, niet-streven, loslaten, acceptatie.

Naar de website

item 13

Meditatie oefeningen

about 3

Blog

concentratie.jpg

Mindfulness in de praktijk