Stress

Op veel dagen merk je dat je meer haast hebt dan dat je zou willen. Het is alsof je aan het jongleren bent met alle verantwoordelijkheden in je leven. Is er sprake van stress?
Er zijn een aantal kenmerken die je direct zult herkennen. Denk bijvoorbeeld aan aspecten als vermoeidheid en prikkelbaar gedrag. Dit hoeft echter nog niet te betekenen dat er sprake is van stress. Een van de belangrijkste indicatoren van stress is dat je door de haast van de ene taak naar de andere vliegt zonder dat je stil staat bij waar je mee bezig bent. Soms ben je zelfs al bezig met de volgende taak voordat de vorige is afgerond.
Er zijn in het verleden hersenscans gemaakt van mensen die altijd haast hebben. Het gaat dan niet alleen over werk, maar ook over mensen die bijvoorbeeld nooit hun voedsel proeven. Ze zijn altijd maar bezig zijn met de volgende taak zonder dat ze beseffen wat ze aan het doen zijn. Uit de scans blijkt dat het emotionele deel van de hersenen (het deel dat mensen drijft) continu wordt belast. Het lijkt er op dat het gedrag bijna biologisch van aard is geworden.

Mindfulness

Mindfulness verwijst naar het bewustzijn van dingen. Het is dat wat we allemaal herkennen als wanneer we iets doen waarvan we weten dat we het bewust doen. Voorbeeldje, je weet wat je doet als je aan het wandelen bent op een mooie dag in het bos. Mindfulness cultiveert het vermogen om bewust te leven.
Mindfulness kan omschreven worden als het bewust waarnemen van ‘dat wat is’, zonder er direct een etiket op te plakken met ‘goed’ of ‘slecht’ en het te willen veranderen. Dit geldt voor zowel gebeurtenissen buiten jezelf, zoals in een file belanden, maar ook en vooral voor gevoelens in jezelf, zoals angst om ergens te laat te komen.

Een van de dingen die je nodig hebt als je gestresst bent is het vinden van de rust in jezelf, een plaats van stilte. Via mindfulness en door middel van meditatie is het mogelijk om deze dingen in jezelf te laten profileren.
Wanneer je gestresst bent en het maakt niet uit of het nu angst, depressie, paniek, herkauwen of piekeren betreft valt het op dat je niet meer aanwezig bent in het nu. Je aandacht voor het moment begint te vervagen. Je aandacht wordt gekaapt door andere dingen. Je wilt je richten op één ding, maar je concentratie laat dit niet toe. Een van de dingen die mensen ons altijd hebben verteld over mindfulness is dat ze na een tijdje duidelijke verbeteringen kunnen zien in het leven.
Minffulness en stress
Een onderdeel van Mindfulness zijn manieren om aandachtig en oordeelvrij gebeurtenissen te bekijken. Denk dan aan oefeningen waarin aandachtig ademhalen, milde hatha yoga en inzichtmeditatie centraal staan. Er wordt geoefend in het herkennen en loslaten van opkomende (pieker)gedachten en gevoelens.

Het verschil van de aandachtgerichte training met yogatechnieken is dat inzicht wordt verkregen in automatische mentale patronen van gedachten en gevoelens en geleerd wordt die los te laten.
Daarmee werd bijvoorbeeld nagegaan in hoeverre mensen dagelijkse dingen met hun volle aandacht deden of ‘op de automatische piloot’.

Mindfulnesstraining, ook wel aandachttraining genoemd, is een veelbelovende methode die ingezet wordt om stress te verminderen. Mensen die overspannen zijn of een burnout hebben, zouden met behulp van een mindfulnesstraining weer in de maatschappij kunnen gaan meedraaien. Het is beter om de training preventief in te zetten om overspannenheid of burnout te voorkomen.


0
0
0
s2sdefault