Iedereen heeft wel eens last van stress. Je lichaam reageert daarop door alert te zijn en dit houdt in dat je hartslag toeneemt, je ademhaling zich zal versneller en je spieren zich spannen. In principe is je lichaam in opperte staat van paraatheid gebracht. Cortisol en adrenaline zorgen voor deze reacties en deze staat van je lichaam noemen we stress. Op zich een gezonde reactie van je lichaam op een bepaalde situatie.

Als je het te druk hebt en er geen rustmomenten meer zijn waarin je kunt ontspannen van de stress kan het ten koste gaan van je gezondheid. Op dat moment spreken we ook niet meer van stress, maar van chronische stress. Je wordt geleefd door je planning en je omgeving.

Symptonen die hierbij horen zijn: somberheid, lusteloosheid, hoofdpijn, slecht slapen en veel piekeren. Als je laat ontsporen dan kan de stress leiden tot overspannenheid of een burn-out.

Mindfulness is een manier om te leren om gaan met stress en met jezelf.

Dat is het absoluut. Zo is de methode Mindfulness based stress reduction (waarvan de basis is gelegd door dr.J.Kabat Zinn), is een programma voor het gebruik van mindfulness door artsen en therapeuten, voor het bestrijden van stress, spanning, piekeren en chronische pijn.


In plaats van voortdurend toe te leven naar doelen die ver in de toekomst liggen of je te verliezen in het verleden, leer je met milde open aandacht aanwezig te zijn in wat nu is.
De werkzaamheid van mindfulness kent een zeer sterke wetenschappelijke onderbouwing. Recent hersenonderzoek laat verbluffende veranderingen zien in het brein als gevolg van mindfulness. Het is een eenvoudige techniek welke je gewoon vanuit je stoel kunt beoefenen, ontdaan van alle franje of ingewikkelde yoga houdingen.


item x17

Trainers

Well bee