Iedereen heeft wel eens last van stress. Je lichaam reageert daarop door alert te zijn en dit houdt in dat je hartslag toeneemt, je ademhaling zich zal versneller en je spieren zich spannen. In principe is je lichaam in opperte staat van paraatheid gebracht. Cortisol en adrenaline zorgen voor deze reacties en deze staat van je lichaam noemen we stress. Op zich een gezonde reactie van je lichaam op een bepaalde situatie.

Als je het te druk hebt en er geen rustmomenten meer zijn waarin je kunt ontspannen van de stress kan het ten koste gaan van je gezondheid. Op dat moment spreken we ook niet meer van stress, maar van chronische stress. Je wordt geleefd door je planning en je omgeving.

Symptonen die hierbij horen zijn: somberheid, lusteloosheid, hoofdpijn, slecht slapen en veel piekeren. Als je laat ontsporen dan kan de stress leiden tot overspannenheid of een burn-out.

Mindfulness is een manier om te leren om gaan met stress en met jezelf.

Dat is het absoluut. Zo is de methode Mindfulness based stress reduction (waarvan de basis is gelegd door dr.J.Kabat Zinn), is een programma voor het gebruik van mindfulness door artsen en therapeuten, voor het bestrijden van stress, spanning, piekeren en chronische pijn.


In plaats van voortdurend toe te leven naar doelen die ver in de toekomst liggen of je te verliezen in het verleden, leer je met milde open aandacht aanwezig te zijn in wat nu is.
De werkzaamheid van mindfulness kent een zeer sterke wetenschappelijke onderbouwing. Recent hersenonderzoek laat verbluffende veranderingen zien in het brein als gevolg van mindfulness. Het is een eenvoudige techniek welke je gewoon vanuit je stoel kunt beoefenen, ontdaan van alle franje of ingewikkelde yoga houdingen.


Laatste blog

Uitgelicht

kids en aandacht mindfulness voor kinderen

 

Geef wat je wilt ontvangen”                                                     

Na een mindfulness training tijdens mijn werk als ambulant begeleider bij Heliomare onderwijs en een aantal jaren mindful - en deugdenyoga vond ik het tijd om te geven wat ik zelf ontvangen heb. Ook als consulent passend onderwijs kreeg ik regelmatig de vraag of er een training bestond voor stress in basisschool groepen, bij kinderen en hun leerkrachten. Die training is er: Mindfulness voor kinderen! Ik heb mijn baan opgezegd en ben de opleiding tot Mindfulkids trainer gaan volgen bij Centrum voor Mindfulness in Amsterdam.

Belangrijk vind ik de 7 principes van mindfulness: Mildheid, geduld, frisse blik, vertrouwen, niet-streven, loslaten, acceptatie.

Naar de website

item 13

Meditatie oefeningen

about 3

Blog

lente-tak.jpg

Mindfulness in de praktijk