Meditatie dient vele doelen, van stress tot zelfontplooiing. Persoonlijk ben ik begonnen met mediteren omdat mijn gedachten overuren draaiden. Ik wilde vrede en rust, en door middel van regelmatig mediteren focuste ik me minder op mijn gedachten en werd me meer bewust van de vrede die tegenwoordig altijd aanwezig is.

Ondanks dat meditatie zo eenvoudig is zijn er tal van voordelen die er wellicht voor zorgen dat jij er niet aan begint.

Meditatie is moeilijk.

Meditatie kan het makkelijkste en leukste zijn wat je ooit zult doen. Meditatie is niet moeilijk. Je leert om niets te doen. Er is geen strijd, je hoeft niets te forceren. Er is geen stress en er is geen noodzaak. Het belangrijkste doel van meditatie is om te kunnen ontspannen!

Mijn gedachten stoppen niet

"Ik kan niet mediteren, omdat ik mijn gedachten niet kan stoppen". Wat belangrijk is om te begrijpen is dat gedachten een natuurlijk (en noodzakelijk) deel uitmaken van meditatie. Wanneer je mediteert komt je lichaam tot rust. Wanneer het lichaam rust, geneest het. Als gevolg van de mind-body verbinding, wordt de activiteit in je lichaam weerspiegeld door de activiteit in je geest in de vorm van gedachten.

Gedachten zijn een teken dat genezing plaats vindt in je lichaam. Genezing van je zenuwstelsel is een fantastisch bijproduct van meditatie. Het is niet zinvol om weerstand te hebben van gedachten tijdens het mediteren. In plaats daarvan laat je het gebeuren. Laat ze maar komen!

Denken tijdens het mediteren

Hoewel het hebben van gedachten goed is, is het niet de bedoeling om te denken tijdens de meditatie. Er is een groot verschil tussen het hebben van gedachten en het denken. Wanneer je mediteer stromen gedachten door je bewustzijn zonder dat je zelf betrokken bent bij deze gedachten.

Denken doet zich voor wanneer je stopt met het observeren van je gedachten en je begint met het "zijn" van je gedachten. Denken is een gewoonte en je leert vanzelf om minder te denken tijdens het mediteren. Wees mild voor jezelf als je merkt dat je denkt bij het mediteren. Het is gewoon een gewoonte! Als je merkt dat je begint na te denken ga je terug naar je ademhaling en je meditatie.

Meditatie stopt wanneer ik mijn ogen open.

Vrede wordt ervaren wanneer je je aandacht richt op de stilte in je eigen bewustzijn. Je kunt je aandacht richten met je ogen open en gesloten. Het maakt niet uit.


Laatste blog

Uitgelicht

kids en aandacht mindfulness voor kinderen

 

Geef wat je wilt ontvangen”                                                     

Na een mindfulness training tijdens mijn werk als ambulant begeleider bij Heliomare onderwijs en een aantal jaren mindful - en deugdenyoga vond ik het tijd om te geven wat ik zelf ontvangen heb. Ook als consulent passend onderwijs kreeg ik regelmatig de vraag of er een training bestond voor stress in basisschool groepen, bij kinderen en hun leerkrachten. Die training is er: Mindfulness voor kinderen! Ik heb mijn baan opgezegd en ben de opleiding tot Mindfulkids trainer gaan volgen bij Centrum voor Mindfulness in Amsterdam.

Belangrijk vind ik de 7 principes van mindfulness: Mildheid, geduld, frisse blik, vertrouwen, niet-streven, loslaten, acceptatie.

Naar de website

item 13

Meditatie oefeningen

about 3

Blog

Blad-Mindfulness.jpg

Mindfulness in de praktijk