We hebben 5 zintuigen; tast, smaak, geur, gehoor en zicht. Heel bewust ben je hier niet altijd van en dat is exact waar deze oefening om draait. Met behulp van deze mindfulness oefening leer je om bewust van je omgeving te zijn. Wees bewust van wat er om je heen is en hoe je dat ervaart. Wees je bewust van het moment met al je zintuigen. ; zien, ruiken, voelen, proeven en horen.

5,4,3,2,1 Mindfulness Oefeningen

Dit zijn oefeningen die gaan om het opmerken van wat er om je heen gebeurt.

  • Zien: kijk om je heen en benoem vijf verschillende voorwerpen. Je kunt bijvoorbeeld varieren op basis van kleur. Benoem vijf blauwe, zwarte of groene voorwerpen. Vervolgens focus je jezelf op 4 voorwerpen, daarna 3, dan 2 en tenslotte het laatste.
  • Zien & voelen: zoek opnieuw vijf verschillende voorwerpen. Benoem ze hardop en raak ze aan. Wees je bewust van het voorwerp, voel de textuur, de temperatuur, massa en gewicht.
  • Zien, voelen en Geur / Smaak: zoek bijvoorbeeld in de tuin of keuken vijf verschillende voorwerpen. Benoem ze, proef ze en ruik er aan. Ervaar bewust de kleuren, textuur, geur en smaak. Doe vervolgens hetzelfde bij 4 van voorwerpen, daarna 3, dan 2 en tenslotte het laatste.
  • Horen: sluit je ogen en luister naar al die verschillende geluiden in je omgeving. Concentreer je op vijf verschillende geluiden. Vervolgens 4, , daarna 3, dan 2 en tenslotte het laatste.

Je kunt deze mindfulness oefening overal toepassen. Een paar praktijk voorbeelden:

  • tijdens de afwas
  • tijdens het wandelen
  • tijdens het tuinieren
  • tijdens het besturen van een auto 

Wees je vooral bewust van de ervaringen in je lichaam. 

Contactgegevens

"You can't stop the waves, but you can learn to surf"

Kabat-Zinn 2004