Mindfulness is populair omdat er vele positieve effecten ondervonden worden. 

In de psychologie en in de gezondheidszorg worden dankzij mindfulness goede resultaten behaald, vooral op het gebied van het psychologisch welbevinden. Depressieve klachten verminderen en de pijnbeleving bij bijvoorbeeld chronische pijn blijkt makkelijker te verdragen.

Maar ook op andere gebieden als sport en werk worden veel positieve effecten vermeld. Mensen zitten beter in hun vel, kunnen beter omgaan met stress en leveren vaak betere prestaties. 

Mindfulness helpt mensen om:

  • Situaties te herkennen, te vertragen en te stoppen.
  • Effectief te kunnen inspelen op complexe of moeilijke situaties.
  • Je situaties duidelijk te laten inzien.
  • Meer creatief te denken.
  • Evenwicht te bereiken.
  • Meer veerkracht te verkrijgen op het werk en thuis.

Sinds de late jaren 1970 zijn er meer dan 1000 publicaties gedocumenteerd van medisch en psychologisch onderzoek naar mindfulness.

Er zijn momenteel twee gerespecteerde formele benaderingen van Mindfulness: MBSR & MBCT.


Laatste blog

Uitgelicht

kids en aandacht mindfulness voor kinderen

 

Geef wat je wilt ontvangen”                                                     

Na een mindfulness training tijdens mijn werk als ambulant begeleider bij Heliomare onderwijs en een aantal jaren mindful - en deugdenyoga vond ik het tijd om te geven wat ik zelf ontvangen heb. Ook als consulent passend onderwijs kreeg ik regelmatig de vraag of er een training bestond voor stress in basisschool groepen, bij kinderen en hun leerkrachten. Die training is er: Mindfulness voor kinderen! Ik heb mijn baan opgezegd en ben de opleiding tot Mindfulkids trainer gaan volgen bij Centrum voor Mindfulness in Amsterdam.

Belangrijk vind ik de 7 principes van mindfulness: Mildheid, geduld, frisse blik, vertrouwen, niet-streven, loslaten, acceptatie.

Naar de website

item 13

Meditatie oefeningen

about 3

Blog

uurwerk.jpg

Mindfulness in de praktijk