Mindfulness

Mindfulnezz.nl biedt een overzicht van Mindfulness aanbieders in Nederland en bij jou in de buurt. Ook geven we voorlichting over mindfulness via onze Yoga blogs en artikelen.

Oefening: the letting Go

1) Ga zitten en neem een ontspannen en alert houding aan. Vraag jezelf "wat ervaar ik?" Welke gedachten gaan rond in m'n hoofd. Welke gevoelens heb ik en hoe merk ik dit lichamelijk?

Sta

Lees meer...

Deze oefening helpt om je bewust te worden van je omgeving, van het lichaam, de adem, en je gedachten en emoties. Je kunt de oefening toepassen als geheel of in delen.

De bezoeker: je omgeving

Als je loopt, of gewoon

Lees meer...

Wij behandelen onze gedachten vaak alsof het de waarheid is. Bijvoorbeeld: "Ik ben niet goed in ...", "Hij is een eikel", "Niemand begrijpt me", "Ik ben briljant", etc. Wanneer we een gedachte vele malen herhalen kan je

Lees meer...

Een oefening in het opmerken van de wereld om je heen. Kom in contact met je lichaam en je ademhaling. Mindfulness van de buitenwereld en de adem.

Ga comfortabel zitten op je stoel of op je kussen, sluit je ogen als je

Lees meer...

Mindfulness is gebaseerd op moderne vipassana. Het staat voor de opleiding van sati "Van moment tot moment bewust van de huidige gebeurtenissen". Het leidt tot inzicht in de ware aard van de werkelijkheid.

Het gaat om

Lees meer...

In het Twee-componenten model wordt een toetsbare definitie van mindfulness beschreven.

Het eerste component betreft de zelfregulering van de aandacht. De aandacht blijft behouden op de onmiddellijke ervaring. Hierdoor

Lees meer...

Mindfulness draait om aandacht en opmerkzaamheid. Je ontwikkelt dit door doelbewust aandacht te geven aan dingen waar je gewoonlijk aan voorbij gaat, of die je op de automatische piloot doet.

Dat kunnen gedachten of

Lees meer...

Het eerste principe is "bewustzijn". Wees je bewust van wat je denkt en doet, zowel lichamelijk als geestelijk.

Het tweede principe is om vrede te hebben met je ervaring van het nu. Creeër geen problemen door te leven

Lees meer...

Mindfulness klokken worden al duizenden jaren gebruikt bij het mediteren. Mindfulness klokken zijn een fantastisch instrument voor het ontwikkelen van je mindfulness meditatie techniek. In plaats van dat je concentreert

Lees meer...

Hulpmiddelen tijdens de mindfulness meditatiea

"The most fundamental aggression to ourselves, the most fundamental harm we can do to ourselves, is to remain ignorant by not having the courage and the respect to look at ourselves honestly and gently".

Pema Chodron

Lees meer...

"Feelings come and go like clouds in a windy sky. Conscious breathing is my anchor".

Thich Nhat Hanh, Stepping into Freedom: Rules of Monastic Practice for Novices.

Afbeelding van Free-Photos via Pixabay

"Walk as if you are kissing the Earth with your feet".

Thich Nhat Hanh, Peace Is Every Step: The Path of Mindfulness in Everyday Life.

"You can't stop the waves, but you can learn to surf"

(Kabat-Zinn 2004)

Jon Kabat-Zinn gebruikt het voorbeeld van de golven op het water om het principe mindfulness toe te lichten. Denk aan je geest als het oppervlak

Lees meer...

Mindfulness is geschikt voor iedereen. Het maakt niet uit of je jong of oud bent en ook religie speelt geen rol. Iedereen, ongeacht het geloof kan genieten van de voordelen van mindfulness.

Mindfulness is geschikt voor

Lees meer...

De stress en de druk op de gemiddelde werkplek brengt niet altijd het beste in je naar boven. Wist je dat het echter een hele goede plek is om jezelf te ontwikkelen. Als je je rust op het werk kunt creeeren dan kan je

Lees meer...

Mindfulness op de werkplek. Elke actie duurt ongeveer een minuut en soms zelfs minder, maar het kan de kwaliteit van je werkdag aanmerkelijk verbeteren.

  1. Als je je slecht of ontmoedigd voelt, overweeg dan om iemand
Lees meer...

Mindfulness kan helpen door het verminderen van spanningen op de werkplek. Mensen die mindfulness beoefenen op het werk hebben een verbeterd vermogen om beter te reageren op stressvolle situaties.

Ook kan je dankzij

Lees meer...

Mindfulness wordt op grote schaal gebruikt om patiënten met stress en chronische pijn gerelateerde problemen te helpen. Vaak gebeurt dit met de inzet van Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR). Depressie en

Lees meer...

Mindfulness wordt toegepast in het onderwijs. Het maakt eigenlijk niet uit of het nou gaat om basisscholen, middelbare scholen, hogescholen of universiteiten om leraren, kinderen of studenten. Mindfulness helpt

Lees meer...

In de laatste jaren zien we dat advocaten en rechters steeds meer geïnteresseerd zijn in het gebruik van mindfulness. Met name om de denkprocessen te centreren en te verduidelijken. In Jon Kabat-Zinn's boek

Lees meer...

Bloggers gezocht

Praesence trans

Well bee

Meditatie