Mindfulness aanbieders

Overzicht van Meditatie & Mindfulness aanbieders in Nederland.

We hebben doorgaans de neiging om op de automatische piloot te leven waarbij we onze eigen gedachtenwereld over het verleden of de toekomst inkleuren met onze oordelen, angsten, hoop of fantasieën.

Door het verminderen van afleiding helpt mindfulness om de aandacht beter te richten waardoor je direct ervaart wat er hier en nu gebeurt. Het enige moment waarin ons leven zich ontvouwt is HIER en NU…. Er gebeurt nooit iets in het verleden of in de toekomst.

Tijdens de training ontwikkel je vaardigheden om de momenten waarin je wordt uitgedaagd in het dagelijks leven, op een milde manier tegemoet te treden. Je leert daardoor jezelf beter kennen en je merkt eerder op waar jouw grenzen liggen zodat je beter in balans blijft.

Je leert opmerkzaamheid en vriendelijke aandacht voor jezelf te ontwikkelen en een accepterende houding aan te nemen tegenover alles wat je waarneemt.

Het hele individu bestaat uit verschillende delen: gedachtes, gevoelens, gedrag, dromen, herinneringen, fysiologie. Deze delen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Willen we iemand begrijpen dan zullen we moeten kijken naar de hele persoon, niet de afzonderlijke delen. Omdat mensen altijd onderdeel vormen van een groter geheel, wordt menselijk gedrag onderzocht en begrepen binnen de sociale relaties die zij onderhouden met andere mensen. Ik wil graag samen met u onderzoeken wat dat voor u betekent, waardoor u bent wie u bent en doet wat u doet.

In de academische setting bij de Radboud Universiteit te Nijmegen heb ik tijdens de 2-jarige Mindfulnesstrainers opleiding geleerd om Oosterse en Westerse kennis op een liefdevolle, competente, deskundige en kritische wijze, met een Mindfull attitude, over te dragen.

Welkom bij de praktijk voor Eclectische Psychotherapie.

De enige manier om te komen waar je wilt zijn,
is te zijn waar je bent. Anna Vali

Dit vormt de kern van het aanbod van Alive and Kicking.
Paula Postma verzorgt professionele mindfulness-en heartfulnesstrainingen, mindful coaching, workshops en stiltewandelingen in Groningen. Door mindfulness te beoefenen, ervaar je meer rust en tevredenheid in jezelf. Je ontwikkelt veerkracht om met moeilijke situaties om te gaan.
Heartfulness, de essentie van mindfulness, leert je om milder te zijn naar jezelf en anderen. Leven vanuit je hart en je hoofd met beide benen op de grond.

MindfulPresence ofwel mindfulness betekent met volle aandacht aanwezig zijn bij alles wat je ervaart in dit moment, zowel bij innerlijke ervaringen, aan gedachten, gevoelens en fysieke sensaties, als bij wat er om je heen gebeurt.Ook als je geen specifieke klachten hebt kan het beoefenen van aandacht en compassie de kwaliteit van je leven verbeteren en je helpen om meer thuis te komen bij jezelf. De trainingen vinden plaats in een rustige, aangename ruimte, waar je de mindfulnessvaardigheden leert gebruiken en ook hoe je ze kunt toepassen in je dagelijks leven.

Mindfulnesswerkt wordt gevormd door Gerdine van Nieuwpoort en Henk Willems, ervaren hulpverleners en beiden gecertificeerd Mindfulnesstrainer MBSR/MBCT en Compassietrainer (MBCL).
In onze praktijk bieden we gedurende het hele jaar Mindfulnesstrainingen MBSR/MBCT aan. Vanaf oktober 2014 bieden wij ook een vervolgtraining Mindfulness aan, de Compassietraining.
Daarnaast organiseren wij maandelijkse oefenavonden Mindfulness voor mensen die eerder een training hebben gevolgd en graag nog eens in groepsverband de oefeningen willen doen. Ook is er 2 keer per jaar de mogelijkheid om deel te nemen aan een Mindfulness stiltedag.
De naam van onze praktijk laat vooral doorklinken dat wij vanuit de eigen ervaring kunnen zeggen dat mindfulness voor veel mensen werkt. Wanneer we eenmaal de vaardigheden ontwikkeld hebben heeft mindfulness grote werkzame kracht en blijvende invloed op ons persoonlijk leven. Het werkt door in onszelf, onze relaties met anderen en in onze dagelijkse bezigheden.

Overigens is dat niet alleen onze ervaring; omvangrijk wetenschappelijk onderzoek laat zien dat aandachttraining gezondheid en welzijn overtuigend bevordert.
Onze overtuiging is dat mindfulness dan ook voor iedereen kan werken, een verrijking kan zijn.
Mindfulness als aandachttraining is niet de enige weg die naar Rome leidt. Velen hebben hun eigen, wijze manieren om met stress, tegenslag en pijn om te gaan.
Een Mindfulnesstraining kan echter erg behulpzaam zijn als je op zoek bent naar andere manieren om met meer aandacht in het leven te staan. Ook kan het je helpen als je in het dagelijks leven last hebt van vermoeidheid, piekeren, spanning of onrust.

Mindfulness is een zinvolle toevoeging aan het repertoire van de cognitieve gedragstherapie.
Mindfulness betekent je aandacht doelbewust richten op je ervaring van dit moment, zonder erover te oordelen. Het gaat over een manier van ‘zijn’ waarbij je open en bewust in het leven staat. Mindfulness kan helpen om een andere houding tegenover (psychische) problemen te ontwikkelen. Het is gebleken effectief bij somberheid en depressieve gevoelens, werkstress en burn out, piekeren, angst en spanning en chronische pijn.

Mindfulness heeft 2 belangrijke componenten: ten eerste het trainen van de aandacht,het herkennen van wat er op elk moment in je gedachten, je lichaam en je stemming gebeurt. Ten tweede het ontwikkelen van een nieuwsgierige en accepterende houding tegenover je ervaringen.Er ontstaat een mildere houding.

Onrust en stress lijken voor ons een onontkoombaar onderdeel van het dagelijks leven uit te maken.
We zijn er zo aan gewend om onder druk te leven, dat we dit meestal pas opmerken als het 'te laat' is en zich (pijn)klachten voordoen.
Angsten en zorgen voor de toekomst en piekeren over wat er in het verleden gebeurd is, kunnen ons voortdurend bezig houden.
Zelfs als we ons bewust willen gaan ontspannen lijkt het alsof een innerlijke onrust ons daarvan afhoudt.
Deze onrust kan samenhangen met verschillende factoren zoals een overvol leven, problemen op het werk of in de privé sfeer, pijn, ziekte, rouw, eenzaamheid, leegte.

De aandachtstraining waartoe ik gelegenheid geef wil een ondersteuning zijn van jouw eigen weg om rust en stilte, vrede, liefde - of welke naam jij er ook voor jezelf aan geeft - (weer) de grond te laten zijn van je dagelijkse leven.
Het is een rustpunt: een avond thuis komen bij jezelf.
Thuis komen in een diepgelegen gebied van ontspanning, kalmte en inzicht, een gebied waarvan je voordien het bestaan misschien alleen maar vaag vermoedde, een gebied dat een bron van energie is voor zelfkennis, heling en je verbonden voelen.

Mindfulness training is geschikt voor als je je gemakkelijker wilt ontspannen, bewuster wilt leven met een milde blik en/of anders om wilt gaan met fysieke pijn. De training is eveneens geschikt als je wilt leren stress of somberheid beter op te vangen en/of beter je grenzen in  lichamelijk en geestelijk opzicht in de gaten wilt leren houden. Mindfulness is toepasbaar en effectief in een grte verscheidenheid aan situaties.

Yogastudio JYO in Amsterdam heeft veel te bieden op het gebied van yoga, mindfulness en counseling:
Hatha yoga, H-yoga (yoga bij kanker), Gentle yoga, Kinderyoga, Mindfulness training, Bedrijfsyoga, workshops en counseling.

Maitri is een jong bedrijf. Mijn uitgangspunt is dat uw
persoonlijke leer- en groeiproces centraal staat.

De trainingen vinden plaats in groepen van maximaal tien personen op diverse locaties in Limburg (op dit moment in Sittard-Geleen en Maastricht).

Vanuit professionaliteit en eigen meditatie-ervaring (beoefening en integratie daarvan in het dagelijks leven), wordt vorm gegeven aan de trainingen.

Therapie, Aandacht Training, Geestelijk Werk in Arnhem

Akker, praktijk voor fundamentele gezondheid: stressreductie door aandachttraining, leert aanraken en loslaten, elk moment opnieuw, elk moment fris. Psychologenpraktijk Akker biedt individuele psychotherapie, geestelijk werk/lifecoaching en mindfulness training, zowel individueel als groepsgewijs (2-8 mensen). Specialisatie praktijk: werkt meestal mindfulness based en combitrajecten individuele therapie met Marianne Bots, gz-psycholoog en 8 weekse mindfulness training - ook- individueel met Lisette van Ardenne. Diverse vergoedingsmogelijkheden bij zorgverzekeraars en vrijgesteld van BTW voor werkgevers.


Continuiteit in mindfulness groeps beoefening door regelmatige oefendagen en jaarlijkse vervolgtrainingen.

Mindfulness werkt door middel van direct ervaren. De essentie van mindfulness is om op een milde manier te kijken naar jezelf en de ander en verwachtingen los te laten. Verwachtingen brengen je van je plek naar het verleden of de toekomst. Dat is niet erg, en op veel momenten in het leven heel behulpzaam. In de beoefening van mindfulness wordt je aandacht naar het hier en nu gebracht. En kan je gaan ervaren wat er op dit moment te ervaren is, je leert hierdoor veel over jezelf. Door dit te leren waarderen en ook de pijnlijke ervaringen erbij te willen nemen in plaats van deze steeds weg te willen hebben/ af te dekken/ uit de weg te gaan, ontstaat er vriendelijkheid. Er ontstaat openheid, en rust en ruimte in jezelf. Door de mindfulness training kan je jezelf trainen om op een andere manier; opener, milder en vrijer in het leven te staan, met alles wat er is.

Mindfulness gaat niet over goed en fout, er wordt getraind om met mildheid, vriendelijkheid, compassie te kijken naar wat er is. En dat op een losse manier, waardoor je minder geïdentificeerd raakt van inhouden, of sneller herkent wanneer dit gebeurt. Mindfulness betekent oefenen en ook integreren van deze openheid en vrijheid in je leven.

Zoeken