Trainer / Coach Tineke Veul. Ongeveer 14 jaar geleden ben ik begonnen met yoga en meditatie omdat ik voortdurend het gevoel had dat het leven me op de hielen zat en dat mijn bord altijd te vol was. Inmiddels zijn de aandachtsoefeningen niet meer uit mijn dagelijkse leven weg te denken. Dat wil niet zeggen dat ik nu altijd evenwichtig en ‘gelukkig’ in het leven sta. Wel kan ik veel beter accepteren dat de dingen gaan zoals ze gaan en weet ik dat ik een keuze heb in hoe ik daar mee om ga. Ik gun iedereen de mildheid, het vertrouwen en de rust om een blijmoedig leven te leiden. Mindfulness is een zachte krachtige manier om hier aan te werken.

Mindfulness wordt ook aandachttraining genoemd. Dat wil zeggen dat u leert om op een bewuste en milde wijze aandacht te schenken aan datgene dat zich NU voordoet.

Mindfulness leert u om op een meer rustige en evenwichtige wijze in het leven te staan. Met mindfulness leert u ook om makkelijker om te gaan met die momenten wanneer het niet gaat zoals u wilt.

Tijdens de training gaat het over bewustworden, aanvaarden ,loslaten, vertrouwen, niet oordelen, niet streven en kijken met een frisse blik.
Mindfulness biedt u een keuze. Laat u zich meevoeren door uw automatische piloot, het oude patroon van denken en doen, of wordt u zich bewust van dit moment? Door deze bewustwording kunt u beter bepalen óf u reageert en hoe u reageert.

De training is voor iedereen die een investering wil doen in de kwaliteit van zijn leven (het leven intenser beleven) en bereid is om op een nieuwe manier naar zijn eigen patronen te kijken.

En in het bijzonder als u:

Zich in een druk leven beter staande wilt houden
Vaak het gevoel heeft geleefd te worden door uw dagprogramma
Beter wilt leren omgaan met (moeilijke) emoties
Minder met gedachten bezig wilt zijn (piekeren)
Lichamelijk last ervaart door spanning of stress
Meer momenten wilt vinden van genieten, rust en inkeer/stilte
Sneller uw energie wilt opbouwen

Ingrid van den Hout (1965) is in Nederland mindfulnesstrainer en –opleider van het eerste uur. Tijdens haar studie Bewegingswetenschappen ontdekte ze dat het lichaam, het denken en het voelen elkaar voortdurend beïnvloeden. Dit inzicht heeft haar niet meer los gelaten. Als lichaamsgericht therapeut pionierde zij met het aanbieden van mindfulnesstrainingen in de gezondheidszorg.

Mijn therapeutische oriëntatie is die van de Cliëntgerichte psychotherapie. De onderliggende overtuiging hierbij is dat een cliënt zelf in principe alle mogelijkheden in zich heeft om een eigen weg te vinden, ook om uit moeilijkheden te komen. Mijn taak is om te helpen dat vertrouwen, die wijsheid en vaardigheid weer ter beschikking te krijgen, waardoor problemen kunnen afnemen of verdwijnen.
Door de jaren heen is Mindfulness onderdeel van mijn denken en handelen geweest. Leren met aandacht te leven en te aanvaarden dat de werkelijkheid is zoals die is, zijn daarbij kernthema's, die ook in de therapie een belangrijke plek hebben (de mindfulnesstraining en 'the work').

Mindfulness is de techniek om met aandacht te leven. Met mindfulness leer je bewust omgaan met spanning en stress en je energie beter te doseren. Het leven wordt makkelijker en voelt rijker aan.

Mindfullness cursus stress Utrecht Leidsche Rijn Het Trainingsbureau voor Mindfulness geeft o.a. de officiële, wetenschappelijk onderbouwde Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR) training. Deze achtweekse training wordt gegeven door een ervaren trainer, erkend door VMBN, de beroepsvereniging die hoge eisen stelt aan opleiding en nascholing van de aangesloten trainers.

De mindfulness trainingen zijn nuchter, praktisch en persoonlijk. Er is altijd een zorgvuldige, individuele intake en er zijn regelmatig proeflessen.

Chillspirit helpt je met het in balans brengen van lichaam en geest, en het ontwikkelen van jouw intuïtie.
Hiervoor gebruik ik technieken uit de yoga, meditatie en mindfulness. Zo ontstaat en unieke vorm van coaching voor uw lichaam en geest.
Ik werk individueel en in overleg in groepsverband. Daarnaast zijn workshops op maat mogelijk voor bedrijven en groepen.
Werkzaam op locatie in heel Nederland.
Tot slot zijn afspraken in de avond of in het weekend ook mogelijk. Meer weten of een afpraak maken? Ik hoor graag van jou.

In Kampen kun je yogalessen kun je volgen in een karakteristiek pand in de binnenstad. Hier werken we met een team van enthousiaste yogadocenten samen onder de naam Libra Yogahuis. Samen staan we voor inspirerende yogalessen waarin beweging en rust samenkomen, gebaseerd op oosterse wijsheid en met beide benen op de grond!

In het Libra Yogahuis wordt lesgegeven in verschillende vormen van yoga. De lessen zijn geschikt voor beginners en voor wie al meer ervaring heeft met yoga. Er zijn lessen voor kinderen, tieners en volwassenen. Meer over yoga en de verschillende lessen, kun je lezen bij yogalessen en over yoga. Yoga helpt je om balans te brengen tussen inspanning en ontspanning. Yoga geeft je rust en energie, het leert je omgaan met drukte, stress, angst, pijn en onzekerheid. Het helpt je om je te concentreren wanneer dat moet en om los te laten wanneer dat kan. Yoga is tijd en aandacht voor jezelf, waardoor je bewuster in de wereld staat.

UP to You betekent werken aan jezelf. Yoga, meditatie & mindfulness vormen hiervoor de basis en bewustzijn speelt de hoofdrol. Middels diverse 6-weekse trajecten kun je op een toegankelijke manier kennis maken.
Zin om de meerwaarde te ontdekken?

Herken je dit:

Ontbreekt het je momenteel aan rust in je hoofd en geluk?
Lig je vaak ‘s nachts wakker?
Denk je veel aan het verleden: heb je wrok of sleep je nare gevoelens met je mee?
Pieker je regelmatig over de toekomst: over je werk, of je wel genoeg klanten krijgt, je hypotheek kunt betalen, het goed blijft gaan met je kinderen?
Wil je altijd dat dingen anders zijn dan ze zijn? Wil je wat je niet hebt? Wil je niet wat je wél hebt?
Leef je niet in het hier en nu?
Dan moet je weten: dat zal nooit veranderen als je er niets aan doet.
Zonde, want: het heden is het enige moment waarop je leeft. Als je niet in het verleden of de toekomst leeft, maar in het ‘nu’, ben je veel gelukkiger. Geniet je veel meer van het moment.

Onrust en stress lijken voor ons een onontkoombaar onderdeel van het dagelijks leven uit te maken.
We zijn er zo aan gewend om onder druk te leven, dat we dit meestal pas opmerken als het 'te laat' is en zich (pijn)klachten voordoen.
Angsten en zorgen voor de toekomst en piekeren over wat er in het verleden gebeurd is, kunnen ons voortdurend bezig houden.
Zelfs als we ons bewust willen gaan ontspannen lijkt het alsof een innerlijke onrust ons daarvan afhoudt.
Deze onrust kan samenhangen met verschillende factoren zoals een overvol leven, problemen op het werk of in de privé sfeer, pijn, ziekte, rouw, eenzaamheid, leegte.

De aandachtstraining waartoe ik gelegenheid geef wil een ondersteuning zijn van jouw eigen weg om rust en stilte, vrede, liefde - of welke naam jij er ook voor jezelf aan geeft - (weer) de grond te laten zijn van je dagelijkse leven.
Het is een rustpunt: een avond thuis komen bij jezelf.
Thuis komen in een diepgelegen gebied van ontspanning, kalmte en inzicht, een gebied waarvan je voordien het bestaan misschien alleen maar vaag vermoedde, een gebied dat een bron van energie is voor zelfkennis, heling en je verbonden voelen.

Heb je ooit het gevoel gehad dat het leven aan jou voorbijging? Wil jij de kwaliteit van je leven in handen nemen?

Dan is Mindfulness iets voor jou! Het richt zich op de kwaliteit van het leven hier en nu.

Door vriendelijke en open aandacht in het nu te brengen en afleidingen en zorgen los te laten, zal je merken dat dit moment steeds anders is en daardoor nieuw, fris, mysterieus en de moeite is om geleefd te worden.

Het is de weg van heelheid, die niets te doen heeft met wat je al dan niet kan. Het heeft alles te maken met de oprechtheid waarmee je leeft, met hoe wakker je bent in je leven, en hoe belichaamd je bent in het enige moment dat je hebt, het huidige moment.

Het is een levenslang engagement, niet om ergens anders te komen, maar te zijn wie je nu bent zoals je bent in het huidige moment, met dit lichaam, of de ervaring nu prettig, onprettig of neutraal is.

MINDFULNESS geeft je inzicht in de manier waarop jij met stressvolle, moeilijke, en of pijnlijke situaties omgaat waardoor er verandering mogelijk is. Je komt weer in balans, verbetert je gezondheid en kunt weer (meer) genieten van het leven op dit moment. Een effectief programma met eenvoudige oefeningen, direct toepasbaar in werk en leven. Mindfulness heeft een prominente plek ingenomen bij de behandeling van chronische pijn, en wordt succesvol gebruikt bij de behandeling van depressie en diverse angst-stoornissen.

Zoeken

Laatste blog

Uitgelicht

kids en aandacht mindfulness voor kinderen

 

Geef wat je wilt ontvangen”                                                     

Na een mindfulness training tijdens mijn werk als ambulant begeleider bij Heliomare onderwijs en een aantal jaren mindful - en deugdenyoga vond ik het tijd om te geven wat ik zelf ontvangen heb. Ook als consulent passend onderwijs kreeg ik regelmatig de vraag of er een training bestond voor stress in basisschool groepen, bij kinderen en hun leerkrachten. Die training is er: Mindfulness voor kinderen! Ik heb mijn baan opgezegd en ben de opleiding tot Mindfulkids trainer gaan volgen bij Centrum voor Mindfulness in Amsterdam.

Belangrijk vind ik de 7 principes van mindfulness: Mildheid, geduld, frisse blik, vertrouwen, niet-streven, loslaten, acceptatie.

Naar de website

item 13

Meditatie oefeningen

about 3

Blog

pauw-mindfulness.jpg

Mindfulness in de praktijk