Een traject voor persoonlijke ontwikkeling is als een lange fietstocht...
Je hebt de stap gezet om onderweg te gaan. Het kan zijn dat je je einddoel al scherp in beeld hebt en precies weet waar je uit wilt komen. Het kan ook zijn dat je ruimte nodig hebt om te dwalen, je eigen weg te zoeken en zijpaden in te slaan. Je geniet onderweg van wat je tegenkomt: nieuwe vergezichten, onontgonnen paadjes. Je bedwingt bergen en dalen en verkent onbekende gebieden. Maar je komt ook je belemmeringen tegen. Teleurstelling. Vermoeidheid. Soms moet je aanvaarden dat je echt niet verder kunt of dat de weg doodloopt. Je hervindt jezelf en ontdekt nieuwe kracht. Je stelt je doelen bij, houdt vol en wordt met de dag behendiger en vitaler. Niets weegt op tegen de trots als je het eindpunt haalt…

Ik ben Coleta Coppes, ervaren manager, coach en mindfullnesstrainer. En geoefende lange afstandsfietser. Na 40 jaar werk als professional, manager en directeur, zet ik mijn kracht en ervaring in als coach en mindfullnesstrainer om teams en individuen te begeleiden op weg naar hun doel.

Mindfulnesstraining of aandachttraining richt zich op mensen die om welke reden dan ook actief bij willen dragen aan hun eigen welzijn en persoonlijke effectiviteit.

Misschien heeft u last van chronische pijnklachten, vermoeidheid, angst en/of terugkerende somberheid. Misschien ervaart u stress. Misschien bent u als leidinggevende of werknemer op zoek naar een manier om beter te kunnen functioneren op uw werk. BrochureOf misschien bent u gewoon op zoek naar een manier om aan psychische fitness te doen als aanvulling op uw lichamelijke programma om fit te blijven.

MindfulPresence ofwel mindfulness betekent met volle aandacht aanwezig zijn bij alles wat je ervaart in dit moment, zowel bij innerlijke ervaringen, aan gedachten, gevoelens en fysieke sensaties, als bij wat er om je heen gebeurt.Ook als je geen specifieke klachten hebt kan het beoefenen van aandacht en compassie de kwaliteit van je leven verbeteren en je helpen om meer thuis te komen bij jezelf. De trainingen vinden plaats in een rustige, aangename ruimte, waar je de mindfulnessvaardigheden leert gebruiken en ook hoe je ze kunt toepassen in je dagelijks leven.

Het Centrum van Opmerkzaamheid is in 2006 opgericht met als doel om de kennis over de verschillende toepassingsmogelijkheden van Mindfulness (opmerkzaamheid of aandacht) te vergroten en meer mensen met Mindfulness in aanraking te laten komen.

Mindfulness is het bewust en belangenloos aandacht geven aan de fysieke en geestelijke gewaarwordingen van het moment. Dit wordt ook wel bewuste aandacht genoemd.
Hierdoor is het mogelijk om evenwichtiger te zijn en opener te zijn en bewuster in het leven te staan.

Mindfulness is een levenshouding die zich kenmerkt door acceptatie van onvermijdelijke negatieve en positieve ervaringen: Dit wordt ook wel aanvaarding genoemd.

Mindfulness verwijst naar juiste indachtigheid of bewustzijn in de Boeddhistische leer.

Wat is mindfulness?
Mindfulness of ook wel aandachtstraining is eigenlijk niet meer dan met je volle aandacht aanwezig zijn in het hier en nu zonder te oordelen.

Met een vriendelijke houding opmerken dat je hoofd voortdurend met van alles bezig is en trainen om dan weer terug te keren naar dit moment.

Leren om op een vriendelijke en open manier bewust waar te nemen van wat er is op dit moment, in je lichaam of in de omgeving.

Opmerkzaam leren worden met je zintuigen, zodat je ook de kleine mooie momenten weer gaat ervaren, weer meer gaat genieten.

Wetenschappelijk is bewezen dat mindfulness helpt bij het leren omgaan met lichamelijke klachten. Het helpt bij het leren omgaan met psychische klachten en stress. Het helpt bij slaapproblemen, concentratie- en vermoeidheidsklachten. Het geheugen verbetert.

Bewezen is dat de hartslag en de bloeddruk dalen na het leren van mindfulness en dat het aantal stresshormonen in het bloed afneemt.
Mindfulness leert je ook meer over jezelf, je automatische patronen en je gaat creatiever denken.
Mindfulness helpt en verbetert de kwaliteit van je leven en je relaties.

Het is niet alleen wetenschappelijk bewezen, we horen het ook terug van mensen die onze trainingen volgen.

Bij de eerstelijns psychologenpraktijk komen allerlei gewone mensen met verschillende achtergronden en leeftijden. U kunt terecht als u tijdelijk de controle kwijt bent geraakt op een deel van uw gevoelens of gedrag, of als u uit het lood bent geslagen bent door problemen op het werk of in een moeilijke levensfase.

Mensen komen bijvoorbeeld omdat ze overspannen zijn geraakt, twijfels over zichzelf hebben gekregen of over hun beroep, zowel als werknemer of leidinggevende, steeds meer zijn gaan piekeren, minder zin hebben om dingen te doen, relatieproblemen hebben gekregen of omdat ze eindelijk eens wat sterker en assertiever willen worden. Ook als het eigenlijk wel redelijk gaat maar u toch over een paar zaken die uzelf betreffen eens met een deskundige buitenstaander van gedachten wil wisselen, is een gesprek mogelijk, al was het maar als ter voorkoming van erger.

Met mindfulness zelf het roer in handen. Zie je leven als een schip waarvan jij het roer in handen hebt. Goede roergangers kennen hun schip, weten bewust te handelen als het ruig weer wordt. Want je kunt niet de richting van de storm veranderen maar wel de grootte en de stand van de zeilen.

Hoe beter je jezelf kent, hoe stabieler, zelfbewuster en (vaak) gelukkiger je door het leven gaat. Het helpt je beter te functioneren, ook in teams en groepen.

Wij vinden dat je de antwoorden al in jezelf hebt, in het hier en nu.

“Waar je ook gaat, daar ben je”
(J. Kabat Zinn)

Mindfulness stamt uit een eeuwenoude traditie. Voor de oorspronkelijke betekenis is in onze taal moeilijk een passend woord te vinden, want het duidt op de verbinding van hoofd en hart - Heartfulness.
Het betekent aandacht geven, een milde open opmerkzaamheid. Je aandacht bewust richten, zonder te oordelen.
Door het beoefenen van Mindfulness ben je in staat om beter met je hele wezen in contact te komen.
Je wordt wakkerder voor wat er in je leeft. Je leert je geest kennen, zodat je meer bewust wordt van haar werking. Zo kan je problematisch denken leren stoppen en wordt je niet steeds geplaagd door opdringerige emoties.
Door Mindfulness verkrijg je een groter lichaams-gewaarzijn. Zo wordt je je meer gewaar van de grenzen die het lichaam van nature aangeeft, waardoor klachten voorkomen of opgelost worden.
Mindfulness leert je beter om te gaan met je persoonlijke situatie. Je maakt ruimte om even stil te staan.
Je geeft jezelf een bewuste manier van leven.
Het doel van Mindfulness is vrijheid.

Trihodos is een organisatie die zich richt op het letterlijk en figuurlijk in beweging brengen van een bedrijf, team of individu als het gaat om gezondheid en welzijn in het werk.

Trihodos ondersteunt u om u te laten ontdekken hoe uw werkhouding, werkwijze en werkplek is, zodat u zelf met dit inzicht uw functioneren op het werk kunt verbeteren. Als stress een factor is, worden self- management vaardigheden aangeboden. Wanneer u lekker in uw vel zit, werkt u met plezier.

Trihodos hanteert een praktische, ervaringsgerichte aanpak m.b.v. aandacht en bewustwording, mindfulness, houding, beweging en ergonomie voor groepen en individuen.

Mindfulness kan licht werpen op wat er achter gedachten zit. Het betekent 'tegenwoordigheid van geest' of 'er helemaal bij zijn.'
Wanneer momenten van mindfulness elkaar gaan opvolgen, kan er een krachtige concentratie ontstaan.
Die geeft een gevoel van veiligheid, rust, harmonie, tevredenheid, helderheid, vastberadenheid en kracht. We kunnen beter omgaan met pijn en stress. De intuïtie wordt scherper.

Mindfulness betekent je aandacht doelbewust richten op je ervaring van dit moment, zonder hierover te oordelen. Het is een manier om thuis te komen bij jezelf en werkelijke aandacht te hebben voor je lichaam én je geest in het huidige moment.

Deze aandacht blijk je te kunnen trainen als een spier, waardoor deze geleidelijk aan sterker wordt en uiteindelijk door jou beter te besturen.

Hiertoe doe je meditatie-oefeningen waar binnen je werkt met je aandacht.

Mijn missie in mijn eigen mindfulnesspraktijk is vooral het realiseren van kwaliteit in mijn aanbod, om de eenvoudige reden dat ik mij daar goed bij voel.

Christianne Moussault
Als trainer wil ik graag doorgeven wat mij geholpen heeft om de onvermijdelijke stress die iedereen in zijn of haar leven ervaart te boven te komen.

Mindfulness/meditatie
Voor mij betekent mindfulness of meditatie, aanvaarden wat er is, niet weglopen voor problemen maar de moed hebben om ze onder ogen te zien.

Begin jaren '80 ben ik in Amsterdam in aanraking gekomen met Vipassanameditatie. In golf bewegingen heb ik mij daarna meer of minder met meditatie bezig gehouden. Intussen was wat ik geleerd had wel steeds bij mij en op moeilijke momenten viel ik er vaak op terug.

In 2007 ben ik een mindfulnesstraining gaan volgen waarbij ik onder andere leerde om mijn hele lichaam te betrekken bij de meditatie. Om mijzelf hier verder in te bekwamen en om te kijken of ik dit ook aan anderen zou kunnen overbrengen ben ik in 2012 de opleiding tot mindfulnesstrainer gaan volgen bij het Centrum voor Mindfulness in Amsterdam (www.centrumvoormindfulness.nl)

Inmiddels ben ik lid van en gekwalificeerd als categorie 1 mindfulness trainer MBSR bij de VMBN (www.vmbn.nl) en geef met veel plezier mindfulnestrainingen.

Zoeken

Laatste blog

Uitgelicht

kids en aandacht mindfulness voor kinderen

 

Geef wat je wilt ontvangen”                                                     

Na een mindfulness training tijdens mijn werk als ambulant begeleider bij Heliomare onderwijs en een aantal jaren mindful - en deugdenyoga vond ik het tijd om te geven wat ik zelf ontvangen heb. Ook als consulent passend onderwijs kreeg ik regelmatig de vraag of er een training bestond voor stress in basisschool groepen, bij kinderen en hun leerkrachten. Die training is er: Mindfulness voor kinderen! Ik heb mijn baan opgezegd en ben de opleiding tot Mindfulkids trainer gaan volgen bij Centrum voor Mindfulness in Amsterdam.

Belangrijk vind ik de 7 principes van mindfulness: Mildheid, geduld, frisse blik, vertrouwen, niet-streven, loslaten, acceptatie.

Naar de website

item 13

Meditatie oefeningen

about 3

Blog

goud-water.jpg

Mindfulness in de praktijk